ponedjeljak, 7. prosinca 2015.

Crkva bosanska i inkvizicija



Bogumilstvo se prvobitno javlja među Slovenima centralnog Balkana, kao reformska struja hrišćanstva. Njegujući narodno pismo, vjerujući u patrijarhalne predaje svog praslavenskog podrijetla, živeći u družbama, za koje je kršćanska zajednica bila prije svega ekonomska podloga sazdana na jednakost prava i dužnosti, Crkva bosanska naziva “đavolskom” sva objavljenja crkvene i feudalne vlasti a njeni vjernici predstavljaju nasljednike onih primitivnih prasnaga koje nisu htjele da se podrede organiziranom nasilju feudalnih baruna, ni rimskih ni vizantijskih biskupa.
U doba najmračnijeg evropskog srednjevjekolja, bosanski čovjek je pružao otpor mnogo jačima od sebe njegujući autohtoni  duhovni habitus, karakterističan bosanski stil, dok se o  njima mislilo kao o „bosanskoj kugi“. Vladika Vrhbosanski i Đakovački odabrao je za svoju spavaonicu baš onu sliku posljednjeg bogumila, kralja Stjepana Tomaševića, kada moli milost nebeskog vladara u predvečerje pada kraljevine Bosne, a sa njom i Crkve bosanske. Heretička učenja su se širila Evropom kroz razne sekte: manihejci, masalijani, pavličani, bogumili, krstjani, albigenzi i katari.


Tabela 15. Hronologija progona heretika
Period
Vladar
Progoni
Napomena
741.-745. godina
Vizantijski car Konstantin V Kopronim
preselio iz Azije više hiljada sirijskih i jermenskih pavlićana u Trakiju

811.-813. godina
Car Mihajlo I  na zahtev patrijarha Nićifora
proglasio smrtnu kaznu za manihejce, pavlićane i acingane

970. godina
Car Jovan I Cimiskije
preselio još oko 200.000 Jermena pavlićana i naselio ih oko Filipopolja (današnjeg Plovdiva)

1081.—1118. godina
Car Aleksije I Komnin

progoni bogumila i pavlićana, koji nisu hteli da prihvate vizantijsku crkvenu i svetovnu vlast.

1140. godina
Sabor u Konstantinopolju
Javna osuda bogumila na smrt i progon

Doba “dobrog” bana Kulina 1180.-1204.
1185. godina
Metropolitanski sinod u Splitu
Javno proklinje sve heretike koji ocrnjuju rimokatoličku crkvu i papu nakon čega slijede progoni bogumila
Ban Kulin prihvata prognane heretike kao „dobre hrišćane“
1186. godina
Župan Stefa Nemanja sazvao crkveno-državni sabor
Učenje bogumila ili babuna kako su nazivani u Raškoj je javno proglaženo heretičkim, zabranjeno a uhvaćeni su prognani iz zemlje, oduzeta im je imovina a knjige spaljene
Ban Kulin prihvata prognane heretike kao „dobre hrišćane“
1196. godina
Splitski nadbiskup Bernard
Osudila bogumile kao heretike, prognača ih iz grada uz velike pogrde, njihova imanja su zaplenjena, a knjige spaljene
Ban Kulin prihvata prognane heretike kao „dobre hrišćane“
08.04.1203. godine
Sabor na Bilinom polju
Papin izaslanik je na saboru sa starješinama krstjana, bosanskom vlastelom i banom Kulinom javno ispitivao krstjane od kojih je zahtjevao da se odreknu svog učenja
Ban Kulin je potpisao akt o odbacivanju heretičkog učenja i prakse. To je bio taktički potez bana kako bi izbjegao opasnost od križarskog rata

1209. godina
Papa Inoćentije III
Protiv katara na jugu Francuske gdje su oblasti Tuluza i Monpeljea
Prognani heretici bježe u Bosnu


1223. godina
Antipapa na Balkanu
“Jeresnačelnik” koji živi na Balkanu a heretici ga nazivaju svojim “papom”
“Papa hereticorum” svih dualista Evrope jeste poglavar Crkve bosanske
1228.-1229. godina
Križarski rat
Progoni katara u Francuskoj
Prognani bježe u Bosnu pod okrilje Crkve bosanske
1235.-1238. godine
Herceg Koloman po odluci ugarskog kralja i sa odobrenjem pape pokreće križarski rat na Bosnu
Bosna je pružila jaki otpor u kojem su svi bili ujedinjeni. Ban Matej Ninoslav, iako nije bio krstjanin, stavio se na čelo otpora. Krvav pljačkaški pohod kroz Bosnu i Hum je samo ojačao Crkvu bosansku jer su se udružili u njenoj odbrani bosanska vlastela i narod

1320. godina
Sveta Gora središte pravoslavlja
Pojava bogumila među monasima koja je javno osuđena a oni prognani

1378. godina
Arhiva inkvizicije tokom saslušanja heretika iz Italije
Jakov Bech iz Chieria je, odgovorio inkvizitoru da je bio na Univerzitetu u Bosni


           
Progoni heretika u Evropi
Razdoblje od početka 13. vijeka pa do dolaska na vlast bana Mateja Ninoslava 1232. u Bosni je obilježeno jačanjem i širenjem Crkve bosanske i njenog učenja, te naglim porastom moći i uticaja bosanske vlastele. Umjesto da se nakon čina odricanja 1203. godine hereza u Bosni smiri, kako su to u Rimu očekivali, došlo je do njenog uspona i proširivanja na susjednu Slavoniju, a bosanski krtjani su stupili u neposredne veze sa zapadnim hereticima. Brojna papska pisma u vremenu od 1221. do 1233. pokazuju da je bosanski krstjanski pokret, nakon što se poslije 1203. kratkotrajno primirio, izbio ponovo svom snagom na površinu. Već 1221. papa potvrđuje u jednom pismu da „heretici u bosanskim krajevima” ponovo „javno pripovijedaju zablude svoje opačine na veliku štetu stada Gospodnjeg“.
Od 1180. do 1204. godine svi prognani heretici su našli utočište u Bosni gdje ih ban Kulin prima kao “dobre hrišćane”: patarene iz Dalmacije, babune iz Raške, katare iz Francuske i Italije. Upravo u ovom periodu će se Crkva bosanska razgranati i ojačati tako da će na Bilinom polju ispred Crkve bosanske biti sedam priora koji predstavljaju poglavare iz sedam sjedišta Crkve bosanske širom Bosne. Priliv prognanih patarena je doveo i do prijevoda Novog zavjeta Crkve bosanske na latinski jezik, a ti rukopisi su se dalje širili Evropom (posebno Francuska i Italija).

Papa hereticorum
 U pismu papinog legata Konrada iz 1223. godine piše da je „antipapa“ heretičkih albižana boravio negdje „u predjelu Bugarske, Hrvatske i Dalmacije, pored zemlje ugarskog naroda“. U tom je predjelu „zabluda toliko ojačala da je biskupe i mnoge druge privukla u svoju opačinu“. Sve se to, bez sumnje, odnosi na Bosnu. Ovo je jedini podatak da su svi dualisti Zapadne Evrope imali zajedničkog antipapu čije je sjedište bilo negdje u Bosni. 
Za bosanske krstjane papa je bio oličenje đavola jer je izmijenio Riječ Božiju pošto za Crkvu bosansku  nema posrednika između vjernika i Boga izuzev Isusa Hrista. Papa proglašava spasenje kroz rimsku crkvu, ali Crkva bosanska govori da nema spasenja osim kroz Sina Božijeg.

Prvi križarski rat u Bosni 1235.-1238. godina
Križarima je pružen snažan i odlučan otpor, pa je usljed teškoća ratovanja bosanski biskup Ivan Teutonac već prve godine rata tražio od Rima da bude razriješen dužnosti. Kolomanova vojska uspjela je, uz mnogo prolivene krvi, proći kroz Bosnu i Humsku zemlju. Kada se vojska povukla sa plijenom koji je usput napljačkala, stvari su u Bosni opet krenule svojim uobičajenim tokom. Ratom nije bila ugrožena samo Crkva bosanska i krstjani, nego istovremeno i posjednički interesi bosanske vlastele i ostalog stanovništva, te dinastički interesi bosanskog bana.
U Bosni je pitanje odbrane navodne heretičke crkve neophodno imalo državno-politički značaj. Ban Matej Ninoslav, suočen sa napadom na svoju zemlju, nije oklijevao da se, bez obzira na vjerska pitanja, odmah stavi na čelo otpora protiv Rima i Ugarske. Kada ga je Rim optužio da je ponovo otpao od katoličanstva, ban Matej Ninoslav odbacio je to izjavom da je samo „iz nevolje primio heretike protiv svojih neprijatelja“. Križarski rat, pokrenut u cilju istrebljenja heretika, ujedinio je u otporu sve strukture bosanske države – domaću crkvu, vlastelu, seljaštvo i vladara. Zahvaljujući tako udruženom otporu, križari nisu uspjeli postići nikakav trajan uspjeh.

Heretički univerzitet u Bosni
Iz arhiva Inkvizicije imamo podatak da je Jakov Bech iz Chieria iz Italije, oko 1378 . godine bio poslan na heretički Univerzitet u Bosni. Kada ga je 1387. god. inkvizitor pitao, da li mu je poznato da je u ovu svrhu još ko god u Bosnu poslat, on je odgovorio da su to bili: Moreto Rabellator iz Chieria prije 40 godina po prilici, oko 1347., Ivan Narro i Granoni Bencio oko 1360, Petar Patrizi oko 1377, Berardo Roscherio oko 1380 i Petrov brat Jacobini oko godine 1382. Jakov je izjavio, da je ovo sve iz njihovih usta neposredno slušao i saznao.
Dakle, sa sigurnošću možemo tvrditi da je u periodu od 1347. do 1382. godine postojao Univerzitet u Bosni na koji su dolazili heretici iz Zapadne Evrope. Postoje podaci da su se Biblije Crkve bosanske prevodile sa narodnog bosanskog na latinski jezik i tako širile u Italiji i Francuskoj.

Trgovina robljem
Pripadnici Crkve bosanske, kao  navodni heretici, često su bili žrtve trgovine robljem. Bez obzira na činjenicu da se bosanska vlastela izrabljivački odnosila prema svom potčinjenom seljaštvu, kmetovima ili „ljudima“, nije nikada držala robove i ropkinje kao kućnu i drugu poslugu, što je bio redovan slučaj među „prosvijetljenom“ evropskom gospodom. U Bosni je trgovina robljem smatrana „nedostojnom i sramnom“, pa se „trgovinom robova u Bosni zanimahu samo visoko civilizovani Dubrovčani“. Dubrovački akti spominju i lovce na ljude zvane „ropci“ (raptores hominum). Oni su na zemlji bosanskih vladara, uglavnom u neposrednom zaleđu Dubrovnika, hvatali ljude i prodavali ih kao roblje.n 296. godine izdao Edikt kojim se zabranjuje manihejsko učenje, a oni koji ga propovijedaju i šire osuđuju se na smrt. Na taj Edikt se kasnije vjerovatno nadovezuje rimski car Teodosije (347.-395.) i još kasnije vizantijski car Justinijian I (482.-565.) koji su za manihejce ponovo propisali smrtnu kaznu nakon što su ih još jače istakli i proglasili za najopasnije neprijatelje zvanične crkve i države.

LINKOVI TPBBIH:

Blog Tragom pisane baštine BiH

Facebook Web Tragom pisane baštine BiH
Facebook Grupa Tragom pisane baštine BiH
https://www.facebook.com/groups/1411074575835613/

Google grupa Tragom pisane baštine BiH

Nema komentara:

Objavi komentar