ponedjeljak, 7. prosinca 2015.

CRKVA BOSANSKA

„Zapis o jednom zapisu
Kada pak vidjesmo pismo koje do tada vidjeli nismo
Pred naše oči stiglo iz vremena davna i daleka
Duga i golema šutnja neka
Među nas
Uđe

Muk taj prekide tad jedan smiren i smion glas-
Ovaj stari zapis kao da je risan
Kao rukom dijaka da
I nije
Pisan
...........
Prepoznavši u tome trenu u njemu
Izgubljeno
Svoje
Davno
Lice“[1]

Sačuvani bosanski rukopisi pokazuju da je vjerska pismenost usko vezana za Crkvu bosansku uprkos sistematičnom njihovom uništavanju. Samo dva fragmenta jedinog sačuvanog molitvenika[2] ostala su zahvaljujući tome što je dotičnom inkvizitoru njegova knjiga bila oštećena te je njima pojačao korice. Jedan od glavnih razloga proganjanja Crkve bosanske svakako je njena pismenost na narodnom jeziku, i to mnogo prije pojave Lutera i reformatora u Evropi:
„Upravo, svi ovi razbacani pisani fragmenti iz mračnog srednjeg vijeka potvrđuju da je u Bosni i Hercegovini postojala razvijena pisana tradicija, da su staroslavensku ćirilicu prilagodili svojim potrebama i oformili vlastito pismo – bosančicu, ko da su znali da će ona, vijekovima poslije, biti jedini dokaz da je neki rukopis nastao na tlu Bosne i u duhu Crkve bosanske. Bogumili nisu priznavali ni rimskog papu ni carigradskog patrijarha, pisali su evanđelja na narodnom jeziku  mnogo prije pojave Lutera, a prema zagrebačkom kanoniku Franji Račkom, vjernici Crkve bosanske, koje on redovno naziva patarenima, su bili “pismeni i to ne samo muškarci koji su se bavili zanatima, vršeći često dužnost “učitelja”, nego su i žene bile pismene, a bavile su se ručnim radovima i odgajivanjem omladine. Rački nadalje citira riječi nekog vjernika Crkve bosanske koji kaže da sveštenici katoličke crkve “hoće sami da budu učitelji, a kod nas uče i ljudi i žene; jedan učenik poučava drugog sedam dana. Kod njih je rijedak učitelj koji zna napamet tri glave iz Novog zavjeta, a kod nas je rijedak čovjek ili žena koja ne zna napamet, i to na narodnom jeziku (vulgariter) cio Novi zavjet.”[3]



Učenje Crkve bosanske

Pravoslavna i katolička crkva su bosansku crkvu držale otpadničkom ili heretičkom dok bosanski krstjani, kako su oni sebe zvali, nisu smatrali da su krivovjerci ni raskolnici već su držali da propovjedaju pravu apostolsku vjeru. Još i danas vjersko učenje Crkve bosanske se slabo poznaje jer nije sačuvano dovoljno informacija koje bi pojasnile teologiju i obrede. Više informacija o Crkvi bosanskoj nude protivnički tabori i katolička inkvizicija koji su bosanskim krstjanima pripisivali različite osobine u koje je danas teško povjerovati.

Ranohršćanska crkva
Prve hrišćanske zajednice bile su sazdane na socijalnoj i ekonomskoj jednakosti prava i dužnosti koje su bile njena ekonomska podloga. Njeni vjernici su ispoljavali prezir i osuđivali organizovanu crkvu i feudalce koji su se bogatili na tuđ račun, prihvatali su etiku u duhu prvobitne apostolske socijalne ravnopravnosti kroz Djela apostolska a otvoreno su se bunili protiv papinih dogmi kao što je čistilište koje smatraju novotarijom pape.
“Bogumili predstavljaju kod nas kontinuum onih primitivnih prasnaga koje nisu htjele da se podrede organizovanom nasilju feudalnih baruna, ni rimskih, ni bizantinskih biskupa.” Sebe su smatrali sledbenicima apostola, a rimsku crkvu posprdno nazivali crkvom idola . Odbacivali su i rimskog papu i carigradskog patrijarha . Prijevode Bibliju na staroslovenski jezik i čuvaju slovenska narodna imena. Žestoko napadaju crkveno ustrojstvo, posebno sveštenstvo na čelu s episkopima, kojima poriču svaku vlast nad vjernicima.
Stari zavjet je proizvod ranije tjelesne prevlasti i zato je bio sav odbacivan osim Psaltira sa njegovim himnama Bogu, odbacuju sve knjige crkvenih otaca, kult Marijin, sakramente, svaku liturgiju i molitve, izuzev “Oče naš”. Ne poštuju križ ni ikone, a crkve ne priznaju domovima božjim, već se zatvaraju u svoje kućne crkve „hiže“ da se tu mole i uzajamno ispovijedaju. Jednako oštar stav zauzimaju i protiv svjetovne vlasti, potiču svoje vjernike na nepokornost onima koji su na vlasti, odvraćaju robove da rade za svoje gospodare, napadaju starješine i boljare, učeći da su bogumrski oni koji rade za cara.
Borba dobra i zla
Jedan od najsloženijih problema svih religija jeste onaj o prirodi i podrijetlu zla. Kad god čovjek zaželi poduprijeti svoju vjeru racionalnim mišljenjem, prije ili kasnije dođe do problema kako pomiriti apsolutna svojstva koja pripisuje Bogu s očito ograničenim i neizvjesnim obilježjem svijeta u kojemu živi: odnos između Beskonačnoga i konačnoga, između savršenosti Stvoritelja i nesavršenosti stvorenja, između Boga i svijeta. Kako može Bog, Vrhovno dobro, biti uzrok Zla?
U svijesti pravovjernoga hrišćanina postepeno se odrazila nova heretička nauka u čijem središtu, kao najvažnija i za pravovjernu crkvu najopasnija, stoji heretička teza o dva boga, dobrog i zlog. Dok u starom iranskom dualizmu dva božanstva zajedno i ravnopravno stvaraju svijet, da bi tek poslije toga postali neprijateljima, dotle je u balkanskom bogumilstvu đavo podređen Bogu, on stvara svijet i životinje kao božji posrednik, on je stvaralac  vidljivoga a Bog nevidljivog svijeta.
Dualističko učenje su bogumili objašnjavali kao izraz nezadovoljstva potlačenih, koji ne mogu razjasniti zašto svemogući i pravedni hrišćanski Bog jednima daje mnogo dobra i malo zla, a drugima mnogo zla i malo dobra. Za razliku od zvaničnog hrišćanstva koje govori da je svaka vlast od Boga, bogumili su tvrdili da je sva vlast od đavola , „kneza ovoga svijeta“ .  Prema njihovom učenju svi su ljudi braća, odbacivali su crkvenu hijerarhiju , vlast i nasilje , u sve u ime „evanđeoskog ravenstva“ (jednakosti). Nisu priznavali zakletvu ( feud ), na kojoj je počivao feudalni sistem . Odbijaju da plaćaju porez, da ratuju i da rabotaju (vidi: sistem rabota ) za feudalnog gospodara. Propovijedaju siromaštvo i istupaju protiv bogatstva i bogatih.


Zlo vlada materijom
Svijet su posmatrali kao vječnu borbu dobra i zla, u kojoj je svaki čovjek pozvan da učestvuje. Dobro , to je Bog i nepropadljivo u čoveku, duša . Zlo je ono propadljivo, tvar , odnosno tijelo. Vjerovali su da Bog nije stvorio ono što će biti uništeno, a pošto će vidljive stvari biti uništene, nisu stvorene od dobrog nego od zlog Boga. Razlikovali su zlog boga Starog zaveta od dobrog Boga evanđelja. Budući da je materijalni svijet zao, glavni životni zadatak je oslobođenje duše iz tamnice tela.
Katolička crkva poriče Riječ Božju omogućavajući vjernicima oproštenje grijeha za novac jer tu moć ima samo Bog a ne papa i svećenici. Zato se katolička crkva temelji na lažima a lažno naučavanje je od đavola, tako da je papa lažni prorok koji ljudima nameće vlastite ideje i idole kako bi ih zaveo sa puta dobrog.
Bosanski krstjani su dosljedno smatrali da put ka spasenju ne zavisi od nekog sakramenta (krštenja, krizme, pričesti, pokore, ispovijedi, posljednje pomasti, braka i sl.), niti od dobre volje crkvenih pastira, nego isključivo od moralnog načina života vjernika. Smatrali su da je samo njihova crkva prava pa je odatle starješina Crkve bosanske nasljednik apostola Petra, a ne rimski papa. U tom su smislu prezirali crkve, katoličku i pravoslavnu, koje su nazivali „sinagogama sotone“.
Pored toga, zna se da su krstjani Crkve bosanske odbacivali Stari zavjet, proroke i spise svetih otaca, kult Marije, do kojeg je katolička crkva veoma držala. Nisu prihvatali spise crkvenih otaca , jer su ih smatrali novotarijom i odstupanjem od izvornog hrišćanstva. Odbacivali su službu božju ( liturgiju ) i svete tajne , jer smatrahu da ih nije predao Isus, nego ih je uvela crkva. Poput ranijih vizantijskih ikonoboraca , klanjanje ikonama smatrahu idolopoklonstvom a poštovanje kostiju ( moštiju ) svetaca sujeverjem.
Krštenje su vršili samo nad zrelim muškarcima i ženama, i to ne vodom, već duhovno, knjigom. Bili su protiv krštavanja dece, koja ne uviđaju značaj toga čina. Krst nisu smatrali svetim simbolom, već spravom za mučenje na kojoj je razapet najveći predstavnik dobra. Poricali su vaskrsenje tela, smatrajući da samo duša može vaskrsnuti. Nisu verovali u bukvalno pretvaranje vina u krv Hristovu, niti hleba u Hristovo telo. Uglavnom, svode versku simboliku u granice kritike zdravog razuma.
Čisti krstjani
Svaki krstjanin treba da se prečisti i ispravi. Zbog toga se pristalice ovog nauka zovu „čisti“ ili „pravi hrišćani“, ili kao kod Slavena „bogumili“. Odlikuje ih krotkost, ćutljivost, “bezglasna su smijeha” i “vidljive ublijedjelosti od posta”. Među narodom su vrlo aktivni. Davali su ženama izvjesnu ravnopravnost. Vjerovali su u uskrsnuće duha, ali ne i tijela, jer tijelo potiče od sotone. Općenito su pridavali značaj asketskim pravilima života, posebno postu, odbacivali su meso, vino, obilje i raskoš. Osporavali su svjetovnim vladarima pravo da izriču smrtnu kaznu, a nisu prihvatali ni zakletvu. Slavili su Božić i Uskrs, a posebno Đurđevdan, kao stari slavenski praznik kojim se obilježava početak proljeća.
Oslanjajući se na reči evanđelja: „ Budite vi, dakle, savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski “ , krstjani i krstjanice nastoje da se duhovno usavrše, odnosno da savladaju telesne strasti, asketizmom , postom i molitvom . Prema uspjehu u tom nastojanju, među njima se razlikuju sovršitelji ( lat. perfecti ), koji dobro poznaju jevanđelje, i upražnjavaju post i podvižništvo, odrekavši se svojine, i verujući ( lat. credentes ), koji učestvuju u obredima , ne upražnjavajući strog asketizam. Sovršitelji su poštovani kao duhovne starešine i njihov broj nikad nije bio naročito velik. 1240 . godine, kada se dualističko učenje raširilo po Evropi i kada je vernika bilo između 2,5 i 3 miliona, inkvizitor Rajnero Sakoni, bivši pripadnik pokreta, procenio je broj savršenih na oko četiri hiljade.
Bogumilska etika
Osnov bogumilske etike je poštovanje života . Bili su protiv ubijanja, ne samo ljudi već svega što diše i što se kreće – u ishrani su bili vegetarijanci , a u političkim pitanjima pacifisti. Pojedini naučnici običaj sušenja voća u Bosni, radi ishrane preko zime, smatraju ostatkom bogomilske kulture. Bogomilska etika odbacivala je svaku laž , što se vremenom razvilo u odbojnost prema trgovini „koja nužno zavodi na laž, prevaru i krivokletstvo“.  Takođe su izbjegavali javna zvanja i bavljenje politikom već su se bavili uglavnom zemljoradnjom , zanatima i umjetnošću (poznati su kao dobri vajari-klesari).
 Smatrali su da svako treba živeti od svojih ruku. Jednaka sramota im je bilo milostinju davati ili primati, tako da kod njih nije bilo prosjačenja. Prezirali su svaki prisilan i suvišan rad , govoreći da se ne valja suviše truditi za zemaljske stvari.
Pismenost žena
Bosanski hrišćani ili krstjani koristili su narodne slovenske reči i imena za sveštenstvo, u njihovim hižama (kućama) bio je uobičajen zajednički život više žena i muškaraca. Godine su brojali od rođenja Hrista, a ne od stvaranja sveta, kao što se radilo prema vizantijskom kalendaru.  Pretpostavlja se da je postotak pismenosti među njima bio izrazito visok, odnosno da je „daleko nadilazio tadašnji evropejski nivo“. Svako je ohrabrivan da čita Sveto pismo, a ne samo sveštenstvo, pa su stoga vjernici jedni druge učili čitanju i pisanju.
Smatra se da su žene stekle visok stepen društvene emancipacije u bogumilskom pokretu, što im je omogućilo da se opismene, da propovedaju na maternjem jeziku, da čitaju Sveto pismo i apokrife.   Žene nisu posmatrane kao stvorenja podređena muškarcu,  jer su zajedno bili duše uhvaćene u zemaljskom  tijelu. Glavna težnja bogumila - napuštanje materijalnog svijeta i povratak u duhovnu stvarnost – stavljala je muškarce i žene u isti položaj radikalnog poricanja zemaljske egzistencije. Žene su imale pravo da se zaređuju, da ispovijedaju, da duhovno napreduju i da postanu savršene, što je posebno gnjevilo pravoslavno i katoličko sveštenstvo.

LINKOVI TPBBIH:

Blog Tragom pisane baštine BiH

Facebook Web Tragom pisane baštine BiH
Facebook Grupa Tragom pisane baštine BiH
https://www.facebook.com/groups/1411074575835613/

Google grupa Tragom pisane baštine BiH




[1]              Dizdar, Mak. Kameni spavač.Sarajevo : Sarajevo Publishing, 1996. Slovo o čovjeku. Str. 105-106
[2]              Listići iz Monteprandona
[3]              Bogićević, Vojislav. Pismenost u Bosni i Hercegovini : od pojave slovenske pismenosti u IX v. do kraja austrougarske vladavine u Bosni i Hercegovini 1918. godine. Sarajevo : Veselin Masleša, 1975. Str. 61-62

Nema komentara:

Objavi komentar